24 September 2008

Bagaimana mahu mencipta sebuah buku yang berfungsi (cantik)

SATU
Penulis, editor, pereka bentuk (grafik), eksekutif akaun (costing) dan eksekutif pemasaran harus 'duduk semeja'.

- Penulis menerangkan serba sedikit tentang karya tersebut. Penulis juga bolehlah memberi sebarang idea (yang mungkin telah difikirkan terlebih dahulu) untuk kerja-kerja penerbitan buku tersebut.

- Pereka Bentuk menambahbaik idea penulis. Atau, pereka bentuk memberikan idea lain yang lebih baik (jika ada/jika perlu).

- Eksekutif Akaun membuat pengiraan terhadap kos yang akan digunakan berdasarkan idea untuk kerja-kerja penerbitan yang telah dipersetujui oleh penulis, editor (yang mewakili penerbit), dan pereka bentuk (yang mungkin mewakili penerbit atau mewakili rumah pra-penerbitan).

- Eksekutif Pemasaran (berdasarkan pemerhatian dan pengalaman beliau) bolehlah memberi pendapat, sama ada idea tersebut (selepas di visual-kan) boleh dijual atau pun tidak di pasaran terbuka (atau bagaimanapunlah kaedah penjualannya).

DUA
Reka bentuk buku yang telah dipersetujui ini kemudiannya akan diterjemahkan ke dalam bentuk 'visual sebenar (atau lukisan penyudah)'.

- Kesemua 'visual sebenar' tersebut (dua unit atau lebih) perlulah melalui satu proses penyaringan oleh Majlis Jawatan Kuasa Reka Bentuk (Design Council) bagi memilih satu reka bentuk yang terbaik atau menambahbaik sesuatu 'visual sebenar' tersebut.

TIGA
Apapun keputusan (persetujuan) yang telah diambil dalam Majlis Jawatan Kuasa Reka Bentuk tersebut janganlah dipinda oleh mana-mana pihak lagi kerana ia telah pun melepasi suatu proses kualiti yang ketat dan begitu komprehensif.

The End.

1 ulasan:

Unknown berkata...

salam, selamat berkenalan, tips ini amat berguna untuk saya, terima kasih.