21 Jun 2009

Badrul Bambi (penambahbaikan)

Image Hosted by ImageShack.us

5 ulasan:

rai berkata...

Siapalah punya antologi cerpen nih?Huahuahua!

ps thanx a lot

ainunL muaiyanah berkata...

kak rai, lawa juga ni, kalau dah siap saya mahu beli dengan tanda tangan tau~

tapai berkata...

Maaf, cuma saya takut melihat cover girl itu seperti mahu disalib. Teringat Jesus Kristus!

Ajami Hashim berkata...

cun gilerrr bro!!!

ulasan sesuka-ati Badrul Bambi klik sini >> ajamihashim

Ajami Hashim berkata...

Antologi rojak buku ini mengandungi 11 judul. Banyak dan anekaragam ceritanya. Sarat (kadangkala tak larat) dengan latar yang biasa atau luarbiasa si penulisnya. Mungkin kamu menemui sebahagian kisah diri sendiri dalam seperenggan, sebaris ayat atau sepatah kata. Bagi saya, hanya dengan membaca cerpen Badrul Bambi (1997) diikuti Badrul Bambi II (2009) secara back-to-back mampu menjinakkan kemalasan 'membaca' dalam diri saya yang sememangnya sibuk katanya!.. ahahaha!

Inilah pengalaman santai saya ketika membaca kedua-dua cerpen:

Badrul Bambi (1997)
Cerpen ini bermula dengan sebabak pertemuan yang bersebab dari satu insiden penyelamatan kepada watak protagonis bernama Badrul oleh seorang gadis bernama Bambi (kamu kena baca untuk tahu asalnya nama 'bambi' itu). Begitulah ada ketikanya kehidupan di luar jangkaan sebegitu sebagai permulaan plot genting yang akan berentetan menjadi kronologi-kronologi penting kehidupan Badrul selepas itu. Unpredictable! Malahan titik-temu itu berlaku di tanah asing yang cuma disinggahi sebentar sahaja (Bali). Ia terperap menjadi rahsia peribadi Badrul. Namun detik sekejap itu jugalah yang masih dilawati dalam ingatannya. Bagi saya, cerpen Badrul Bambi itu secara keseluruhannya ialah set-up paling penting dalam pencarian makna kehidupan dalam diri Badrul. Dalam ertikata lain, Bambi itu memang sebenar-benarnya 'penyelamat' kepada Badrul. Saya sukakan perjalanan bercerita oleh Raihani kerana membaca cerpen ini seperti bermula dengan satu titik di tengah gegelung ubat nyamuk yang membesar dan membesar lalu menyempurnakan cerita penuh yang diakhiri dengan cliffhanger (sebab itulah cerpen Badrul Bambi II mesti dibaca bersambungan). Exposition latar lokasi Bali yang mungkin bukan kebiasaan kepada pembaca berjaya digambarkan melalui selitan deskripsi di sana-sini tanpa memaksa untuk diimaginasikan semasa bercerita perihal watak-watak Badrul, Bambi dan Tiger. Cerpen ini mahir memancing pembacaan dengan plot-twist apabila Roro (adik Bambi) tiba-tiba memaki-hamun Badrul di paragraf ke hujung cerita. Watak tambahan Tiger adalah lawan atau kontradiksi kepada watak Badrul yang cynical dan comical. Watak Intan pula adalah konflik realiti sebenar yang nyata kepada watak Badrul. Maksud saya, wujudnya watak antagonis Bambi (dan cerpen itu sendiri) seakan mimpi basah yang enak dan lazat kepada Badrul seumpama sebiji epal dari pohon dalam taman larangan? Bambi itu ialah lust?.. ahahaha!

Badrul Bambi II (2009)
Cerpen ini sudah tentu jauh lebih matang bahasa dan permainan plotnya. Namun kali ini Raihani seakan kekurangan jus berahi dalam bercerita berbanding cerpen Badrul Bambi terdahulu. Naratifnya semakin dewasa seiring dengan perkembangan watak-watak Badrul, Tiger dan Bambi itu sendiri yang kini dalam dunia karier yang lebih besar dan mencabar. Cerpen kali ini lebih berat sindiran kepada dunia sekitaran Badrul sehari-harian walaupun masih santai dan bersahaja. Gaya hidup ber-facebook juga diselitkan untuk kedengaran moden. Latar watak Badrul sebagai ketua editor (penulis) juga digunapakai sehabisnya oleh Raihani untuk menyalurkan pendapatnya terhadap definisi sastera Islam serta red tape dan hipokrasi dunia penulisan di Malaysia. Malahan ia lebih masuk ke dalam keluarga dan keperluan (atau desakan) kelelakiannya yang sebenar. Kalau dulu sekadar sifat remaja jiwang disulamkan dalam cerita, kini ia lebih kepada kenyataan survival generasinya. (jelas bila Badrul meroyan pasal isu no-nonsense fahaman Intan, keluarga Intan dan keluarganya sendiri). Namun begitu, cerpen ini masih bertunjangkan hubungan Badrul-Bambi yang akhirnya.. ops! sila beli dan baca sepenuhnya cerpen ini sebab saya tak mahu bagi spoiler!.. ahahaha!

NOTA:
Tahniah untuk sang penulis Raihani Mohd. Saaid dengan kelahiran putera beliau Umar Firas yang sangat comel pada 30 Julai 2009 yang lalu! (ya! nama Umar Firas itu ada dalam cerpen Badrul Bambi II).. lu hebat sis! :-)

ref: ajamihashim