31 Januari 2008

Marsli N.O. tanya

"Ge, kenapa design buku yang telah siap dicetak tak sama dengan design yang di dalam blog ini?" Tanya Marsli, penuh suspicious, pada suatu hari.

"Visual di dalam blog ini kebanyakkannya yang di-reject atau visual yang lebih menarik tidak terpilih!" Jawab aku.

Ya, kebanyakkan design yang tertera di blog ini adalah idea asal (sebelum di "Akak nak kau besarkan sikit tajuknya dan kecilkan sikit nama pengarangnya dan ermmm... akak tak sukalah gambar lelaki meraung tu! Nampak horror!" oleh editor).

Dan kalau kau bertegas juga dengan idea (bersama-sama alasan yang dititip dengan 1. asas seni lukis, 2. prinsip rekaan, 3. permerhatian terhadap trend terkini reka bentuk buku di pasaran) - editor (atau, pernah seorang writer) akan menangis. At the end of the day, 1. kau ikut jugalah permintaan editor (atau writer) dan hasilnya akan jadi macam palat, 2. pada ruang 'perhubungan dengan pelanggan' di borang KPI (atau KRA) kau - penyelia kau dengan berat hati terpaksa tulis 1 out of 5. Ha ha.

Damn!

4 ulasan:

areyoung berkata...

Aku paham ;P

barb michelen berkata...

Hello I just entered before I have to leave to the airport, it's been very nice to meet you, if you want here is the site I told you about where I type some stuff and make good money (I work from home): here it is

MARSLI N.O berkata...

Sabarla Naga. Banyak benda yang buat kita kadang-kadang jadi orang bisu yang tidak bisu.

Tapi kalau rasa terlalu bosan, aku akan meraung juga.

kucing urban berkata...

Hehehehe aku faham sangat karenah akak-akak tu semua... sabar je la... mereka tu takder asas seni grafik mukakakaa